Wednesday, November 19, 2008

Dah 3 tahun blogging..

Dah hampir 3 tahun aku berblog, on dan off (maksudnya skejap ada blog skejap takde, selama 3 tahun). Selama 3 tahun ni blog ak berbahasa orang puntis. Tapi tak ramai yang tahu pada 2004, masa orang lain baru sampai akil baligh apatah lagi tau blog tu apa, aku dah tulis blog. Bahasa melayu plak tu. Bawah ni satu kenangan coretanku masa form 4, yang juga aku rasa satu cerminan api kenakalanku yang nampaknya dah malap.

Ponteng

Pergi sekolah seperti biasa. Cuma hari ni ada ‘adventure’ sikit. Aku tengok jadual waktu. Bagus. PQS disambung dengan 2 masa Sejarah, 2 subject yang tidak terlalu penting untuk SPM. So, aku ambil keputusan untuk ambil cuti skitt.. Lagipun kalau aku duk dalam kelas gerenti tido punya. Buat apa buat cikgu sakit hati, right? Dalam perjalanan ke tempat ponteng, surau sekolah, aku terserempak kawan2 aku. “Gi monteng ko Jamil?” Jawapan aku padat dan jitu. So berjalanlah aku ke surau. Kalau masa ni taun lepas, ada beberapa orang akan menemani. Mereka semua sudah chow dari SMKANI. Skolah ni civic sangat. And they hate Arabic; susah sangat. Asyik dapat E je, tak guna laa duk skolah Arab, kan? Anyway, surau sekolah sudah berpenghuni. Budak2 yang tak nak main PJ lepak kat sini. Tak guna. Takde peace aku nak tido. Nevermind. Aku membaringkan diriku dan memulakan proses peniduran. Alangkah bengangnya, suara sumbang budak2 sial tu memekak. No peace at all. Bising tu tak pe lagi, tapi tiap2 3-4 mnit aku dengar nama ‘Cik Ku Razak’ (pengetua) dan ‘Ustat Ya’ (Guru Disiplin) dipanggil.. Budak2 tu acah je, tapi kalau betul2 2 orang tu mari inspect surau, mati la aku. Pukul lebih kurang 9:07 pagi, dah tak dengar suara orang. Good. 20 minit agi boleh tido. Biologi lepas ni, tak leh miss. Aku bangun kejap nak tutup kipas, aku tak suka bazir elektrik. Tiba2, terdengar bunyi macam stampede. budak2 tengah save themselves from Ust. Ya. Shit. Kasut aku letak dekat tepi tempat Ust. Ya sedang berdiri. To hell with the shoes. Aku membuka langkah seribu dan a few seconds later bebas dari ancaman guru disiplin. Cuma satu je masalah; aku pakai stoking tanpa kasut. Aiyoo, kena ambik smula.. Aku ambik perlidungan dalam tandas (baru buka, so no smell whatsoever) untuk memikirkan strategi. Masa tu aku duk terpikir dah, kalau Ust Ya bijak dia akan ambik kasut aku buat evidence. Itu satu kemungkinan.. Last2, aku dapat jugak kasut aku. Syukur, dia tak ambik. Stokin aku pulak dah kotor dan basah sebab pengembaraan aku, so aku jemur je bawah cahaya suria yang menyengit. Balik kelas, just in time untuk Biologi, mata pelajaran feveret aku.

2:10 PM, time to chow. Di luar kawasan sekolah, aku tengok orang baring tengah jalan raya, but not to sleep. Eksiden. Budak pompuan skolah aku sendiri, jatuh motor sebab graze dengan kereta. Pak Cik2 berpusu2 mari menolong anak gadis. To my horror, aku nampak cecair kemerahan atas jalan raya. Damn, this chic got beaten up. Tapi sangkaan aku meleset sekali sebab tepi cecair tu rupa2nya air sirap yang jatuh bersama2nya. Mati2 ingat darah.. Jip ayah aku sampai so aku naik, dan pegi Jertih kejap, nak bayar kompaun. Fast-forward cerita, bill kompaun tu panjangnya lebih satu depa, dari yang taun 1999 sampai 2004. How much? RM1300. Gila.

Wednesday, September 22, 2004 9:06 PM


Kalau aku plot umur pada paksi x dan tahap skema pada paksi y, aku rasa mungkin dapat graf eksponensi. Atau mungkin definisi ‘nakal’ tu sendiri yang berubah. Contohnya dulu kalau aku suka ponteng, mungkin skarang dah tak ponteng tapi kejahatan tu terbias dan terrefract kearah lain. OKlah walaupun aku rindu zaman sekolah, namun the show must go on kata eminem. Kata lirik Billy Bragg, “The times they are a changing”. Mungkin tu lah tujuan aku berblog semula.

1 comment:

Unknown said...

klu ponteng jangan masok blog...nanti kantoi ngan cikgu :p