Monday, November 24, 2008

Jangan makan macam babi la, sayang


Mak aku dulu pernah buat kelas tambahan bahasa inggeris masa aku sekolah rendah. Satu petang tu, pelajar diarah berlakon cerita "Three little pigs", yang aku rasa semua budak kecik di dunia barat tahu (lebih kurang cam citer sang kancil dengan buaya la..).
"Okey, sapa nak berlakon jadi babi?"

haha aku sampai skarang rasa nak tergelak bila teringat balik .
Last-last mak aku kena tukar jadi "Three little sheep".
Membesar dalam keluarga mixed, kadang-kadang perbezaan macam ni nampak begitu ketara. Mat salleh konpem tergelak kalau tahu dalam bahasa melayu 'babi' tu perkataan kesat. Kalau dalam keluarga melayu, konpem kena lempang kalo si isteri kata,

"Jangan makan macam babi la, sayang" (muka manja)
(don't eat like a pig, pig out, make a pig of yourself)

dan

"Wah abang! Abang berpeluh macam babi lah!"
(sweat like a pig)



Contoh idiom lain:

in a pig's eye (American, informal)

something that you say which means you think there is no chance that something is true or that something will happen. Me, in love with Sandra? In a pig's eye I am.

make a pig's ear of something/doing something (British, informal)

to do something very badly. Tim made a right pig's ear of putting those shelves up.

a pig in a poke

something that you buy or accept without first seeing it or knowing what it is like, with the result that it might not be what you want. Clothes from a catalogue are a pig in a poke. You can't feel the quality of the fabric or know if the clothes will fit.

squeal like a stuck pig (informal)

to make a long, high sound, usually because you are hurt. It was only a scratch, but he started squealing like a stuck pig.

sweat like a pig (informal)

to sweat a lot. I was so nervous, I was sweating like a pig.
source
pig picture source

Dalam hidup aku, tak pernah lagi aku jumpa melayu yang kata anak babi tu comel, kecuali diri aku sendiri dan adik-beradik aku. Gambar anak babi paling gila babi comel aku pernah tengok, dalam nat geo magazine (babi liar). perrgh! kiut gle. Tapi citer dia sedih jgak la. mak dia kena buru. tinggal anak je. anak lak tak leh survive tanpa mak. anak tu tahan dalam 3 hari je pastu meninggal.

2 comments:

Ikram said...

spanjang idop ak tk penah jmpa babi yg comel.asyik jmp babi tunggal yg ada tanduk tu.buruk gila.ak pnah keja
ngan babi smpi tejun sg.babi gila babi tu
thats y kot fr where i live we dont really adore babi hahahaha

seyraxo said...

wah significant betul pigs dlm hidup org putih. pepatah2 pun byk melaibatkan pigs.


eww.