Friday, March 13, 2009

Murphy's law: Reds' chances at Old Trafford

*Liverpool have struggled at Old Trafford in the Premier League era, winning just three of 17 league and cup games against Manchester United. All three victories came courtesy of a sole Danny Murphy strike, during a four-year purple patch.

*17 December 2000 Man United 0 Liverpool 1 (Murphy 43)

*22 January 2002 Man United 0 Liverpool 1 (Murphy 85)

*24 April 2004 Man United 0 Liverpool 1 (Murphy 63 pen)
source: Independent


PS: Keputusan SPM baru keluar. Aku ternampak newsline; "PPMSI (pengajaran math sains dalam Bahasa Inggeris) tak jejas prestasi spm". Dah berapa tahun line ni keluar.. Dan aku tak paham, macamana jabatan pendidikan boleh justify hal ni. Aku rasa semua dah maklum sistem penggredan SPM yang menggunakan graf tu. Kalau tahun tu soalan senang, ramai yang dapat markah tinggi, markah untuk dapat A naik. Kalau tahun tu susah, graf turun. Simple. Jadi kalau percentage yang dapat A tahun ni lebih kurang percentage masa sebelum polisi PPMSI, tak semestinya menunjukkan pelajar masih dapat menjawab soalan exam dengan baik. Jadi "PPMSI tak jejas prestasi spm"?

Sebab aku tinggal di kampung, aku tahu macamana budak sini jawab exam. Aku rasa korang pun boleh bayangkan. Sesiapa yang tak faham BI, takkan faham pengajaran math dan sains (terutamanya sains) dalam BI. Dianggarkan lebih setengah juta pelajar akan tercicir kerana polisi ini.

Maka nyatalah polisi ini polisi yang menjahanamkan.

2 comments:

Mohd Eqwan Bin Mohd Roslan said...

Ini polisi yang tak belajar dari sejarah.

Zaman Kegemilangan Islam:

Pemerintah upah dengan harga yang tinggi supaya buku-buku greek dan bahasa lain ditranslate kepada bahasa arab, kemudian orang Islam belajar dalam bahasa arab. Orang Islam naik dengan mantap sekali, sebab diorang faham ilmu.

Dalam masa yang sama, orang eropah, german, belajar ilmu yang orang Islam ada, dalam bahasa arab. Diorang tak maju-maju. Smapai diorang buat keputusan untuk translate & belajar daripada bahasa sendiri. Jadilah mereka yang paling maju sekarang.

Jadi samaada kita yakin boleh maju dengan bahasa asing atau kita takkan mundur dengan bahasa asing.
(keyakinan yang terlampau tinggi kerana tidak ambil pengajaran daripada sejarah)

Penyokong PPMSI : Zaman tu ilmu tak berkembang pesat macam sekarang, sekarang susah dah nak translate, banyak buku.

Solution : Jadi ambillah pemegang degree dan masters dalam bahasa inggeris dsb (yang kebiasaannya akhirnya menjadi cikgu bahasa inggeris) dan wujudkan pusat penterjemahan. Invest banyak-banyak dalam menterjemah (macam yang dah dibuat masa zaman abbasiyah & uthmaniyah - lagi pengajaran dan formula berkesan yang kita boleh ambil dari sejarah)

p/s: Sir Isaac Newton jumpa formula-formula matematik dan fizik sama laju dengan kelajuan kita belajar kat univerisiti. Bayangkan kita temui formula2 dalam buku calculus yang tebal tu dalam satu semester. (Ilmu time tu tak berkembang cepat macam sekarang?)

Maaf jamil aku lepas geram kat blog mu. Haha. Dasar polisi tak belajar dari sejarah & tak nampak formula mana yang betul untuk kemajuan.

Jamil said...

haha macam blog posting lak comment nih.. nak wat caner weh, ppmsi gaduh2 dilaksanakan.. aku harap direversekan sebelum lagi banyak budak tercicir.